Isnin, 5 Disember 2011

Kursus pensyarah muda



Hari sabtu dan ahad lepas, uppa kena pergi ke area sungai congkak untuk menghadiri kursus pensyarah muda. Pada mulanya uppa ingatkan, uppa akan tidur sepanjang kursus berjalan. Rupanya setiap pengisian kursus tue menyebabkan uppa tersedar dan agak rugi kalau terlepas beberapa point penceramah. Maklumlah, semua yang bentang tue Profesor belaka...yang dengar tue pun pensyarah, so memang khusyuk lah kitorang..

bincang tentang cabaran universiti dan fakulti dulu, kini dan akan datang. Kalau difikirkan balik, macam satu kesilapan lah pulak jadi pensyarah kat universiti nie..huhuhhu...tapi penceramah semua bersepakat mengatakan, jadikan masalah tue sebagai cabaran yang perlu dihadapi dengan penuh kerja keras dan bekerjasama dalam satu kumpulan...kalau buat publication tue, jangan lah dilupakan member2 yang lain...

Uppa sangat tertarik dengan Prof Zul, walaupun perbincangan mengenai surah Al-Mukminun dari ayat 1 -11 sangat ringkas, tapi memberi impak kepada uppa secara maksimum. Uppa yakin semua orang mukmin akan berjaya (tidak kisah apa jawatan/pekerjaan sekalipun) sekiranya Mukmin tersebut betul2 mengikut tips2 yang diberi terus oleh Allah:

1. Solat kena Khusyuk dalam solat
2. Elak buat benda yang sia-sia (tak berguna)
3. Mengerjakan zakat (uppa hanya mampu bayar zakat fitrah jer, zakat harta lum dapat lagi huhuhu)
4. Orang yang menjaga kemaluan mereka (kecuali kepada isteri / hamba sahaya)
5. Orang jaga amanah dan janji
6. Memelihara solat

nak share gak beberapa slide yang berkaitan mengenai management yang sesuai dikongsi untuk semua.





Mungkin slide last nie tak jelas kot tapi bunyi nyer macam nie:
1. Not everyone who drops shit on you is your enemy
2. Not everyone who gets you out of shit is your friend
3. And when you are in deep shit, keep your mouth shut (close)

SELAMAT BERAMAL :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan